De branche waarin je werkt is divers; het kan gaan van luxe restaurants en wereldklasse hotels tot letterlijk zeggen, “wilt u grote friet erbij?” Maar de sleutel tot alles is geweldige service – op elk niveau. Dus hoe krijg je de beste reactie van je klanten en haal je het beste uit jezelf? We geven je een paar geheime tips.
1. Lach en wees beleefd
De eerste stap om een betere serveerster te worden begint met een lach. Een lach kan veel zeggen over je restaurant én over jou. Het stelt je klanten gerust – vooral als het hun eerste keer is dat ze bij je komen eten. Maar let op, het moet niet lijken alsof je net bij de Botox kliniek bent geweest; ontspan en begroet je klanten op een natuurlijke, blije manier. Dit verhoogt ook de kans op een goede fooi.
2. Ken je menu
Oké, het is een flinke klus, vooral als het menu vaak verandert, maar de mening van je klanten over jou en het restaurant waar je werkt zal veel positiever zijn als je de tijd neemt om de gerechten uit je hoofd te leren – inclusief de ‘Specials’. Het ziet er een stuk professioneler uit als je niet het menu van de klant hoeft te pakken om de bestelling over te schrijven naar je notitieblok. En nog beter: onthoud de bestelling van je klanten en laat het notitieblok en de pen helemaal achterwege.
3. Liegen of overdrijven? Niet doen!
Als je niet weet wat de ingrediënten zijn, hoe een gerecht smaakt of hoe je het uitspreekt, zoek dan iemand die het wel weet. Je klant zal je eerlijkheid waarderen omdat ze weten dat ze het juiste antwoord krijgen over hun keuze. Evenzo, overdrijf de gerechten niet – je klant wil niet horen dat alles op het menu geweldig is. Dat geloven ze toch niet. Kortom: zie “Ken je menu’s.”
4. Sta stevig en lever kwaliteit
Je klant is geen kind (in elk geval degene die betalen) dus ga niet hurken om een bestelling op te nemen alsof je een pleister plakt op een geschaafde knie. Ga ook niet zomaar zitten – vriendelijk zijn is één ding, maar te familiair worden is een grote nee. Blijf gewoon doen wat je weet… en dat is op je voeten blijven in deze situatie.
5. Houd je klanten tevreden
Vermijd het om glazen in het midden van de tafel om te stoten en je oksel in het gezicht van de klant links van je te zwaaien door simpelweg niet over de tafel te buigen om een andere klant te bedienen. Tafelmanieren gelden ook voor jou, dus serveer je klant altijd naast hen. Je bespaart geen tijd door deze regel te breken – of je baan.
6. Klanten staan voorop – laat ze niet wachten, maar dwing ze ook niet
Wachten op de rekening of gewoon wachten wordt vaak geaccepteerd door klanten in een goed, druk restaurant of bar, maar het is niet acceptabel om ze te laten wachten terwijl je Gemma van Concierge vertelt over de belevenissen van de vorige avond bij Celebrity Big Brother. Het is ook niet slim om al te beginnen met het afruimen van de tafel terwijl klanten nog bezig zijn met hun dessert. Geef ze een ‘venster’ van 20 minuten na het serveren van de koffie om te zien of ze nog iets bestellen. Als je zeker weet dat dat niet zo is, leg dan stilletjes de rekening op tafel zodat ze kunnen betalen zonder te hoeven vragen om de rekening.
7. Check twee keer, serveer één keer
Het is slim om het gerecht uit de keuken te checken voordat je het serveert (regel 2 komt hier goed van pas); dit voorkomt gênante situaties als de bestelling niet klopt. Laat het corrigeren en informeer je klant dat jij niet tevreden was met de bestelling en dat je ervoor zorgt dat het in orde komt. De kans is groot dat je klant het niet erg vindt om iets langer te wachten, wetende dat hun bestelling correct is en dat jij persoonlijk de tijd hebt genomen om dit te garanderen.
8. Last but not least…Uiterlijk
Ik wil graag bediend worden door een nette, goedgemanierde en verzorgde ober of serveerster. Iemand die eruitziet alsof die net uit bed is gerold, naar werk is gerend en direct naar mijn tafel komt, maakt echt geen goede indruk. Dus neem de tijd voordat je shift begint; strijk je kleding, let op je haar, gebruik weinig tot geen parfum, want klanten willen hun eten ruiken, niet jou, en vergeet niet het juiste schoeisel.
Omdat je constant bezig bent met voedsel, bestek en mogelijk klanten, is het echt belangrijk om regelmatig je handen te wassen en te ontsmetten om mogelijke kruisbesmetting te voorkomen. Sommige restaurants kunnen je nu verplichten een mondkapje en handschoenen te dragen tijdens het bedienen. Zorg ervoor dat je altijd de richtlijnen van het bedrijf volgt over wanneer je deze moet dragen en vervangen.
Slipbestendige schoenen voor serveersters
Bij Shoes For Crews (Europe) Ltd. zijn we gespecialiseerd in het ontwerpen van slipbestendige schoenen voor verschillende sectoren. Het dragen van schoenen met slipbestendige grip vermindert aanzienlijk de kans op uitglijden of vallen tijdens het werk. Onze schoenen voldoen aan de verwachtingen van de industrie en zijn betrouwbare veiligheidsschoenen. Bekijk de stijlen die we beschikbaar hebben voor serveersters.